FAQ

Heb je nog vragen over activiteiten, faciliteiten, of andere zaken? Neem dan een kijkje tussen de meest gestelde vragen!

Algemene vragen activiteiten

Moet ik op voorhand reserveren en hoe gaat dat?

Het is mogelijk om tijdens het weekend  je aan te melden voor een afvaart zonder reservatie met vertrek om 13u of 16u maar we raden aan om toch te reserveren. Tijdens de week vragen we om te reserveren op voorhand.

Opgelet, last-minute reserveren is niet altijd mogelijk! Bepaal tot welke doelgroep behoort en bekijk de mogelijkheden op deze pagina.  

Een activiteit reserveren kan via het reservatieformulier

Stuur ons jouw aanvraag door. Zodra we deze ontvangen, kijken we of jouw activiteit mogelijk is en sturen je bevestiging via e-mail met de betaalinformatie. Pas vanaf het ogenblik dat wij een bevestigingsmail hebben verzonden en de gevraagde betaling werd uitgevoerd, is jouw reservatie gemaakt!

Last-minute reserveren kan via telefoon.

Tot wanneer kan ik het aantal deelnemers doorgeven?

Bij het maken van een reservatie meer dan 14 dagen voor aanvang van de activiteit, dient het geschatte aantal deelnemers doorgegeven te worden. Op basis hiervan dient er een voorschot van 50% betaald te worden binnen de 7 dagen. Hierna heeft men nog tot 10 dagen voor de activiteit om het exacte aantal deelnemers door te geven.  Op basis van dat aantal wordt er gevraagd het saldo te betalen voor aanvang van de activiteit. 

Bij het maken van een reservatie, minder dan 14 dagen voor aanvang van een activiteit, dient het geschatte aantal deelnemers doorgegeven te worden. Hierna heeft men tot 7 dagen voor aanvang van de activiteit om het exacte aantal deelnemers door te geven.

Bij het maken van een reservatie binnen de 10 dagen voor aanvang van een activiteit, dient het exacte aantal deelnemers rechtstreeks doorgegeven te worden. Er wordt geen voorschot gevraagd, het totaalbedrag dient betaald te worden voor aanvang van de activiteit. 

Bij het maken van een last-minute reservatie dient het exacte aantal deelnemers rechtstreeks doorgegeven te worden.

Kan ik de dag van de activiteit nog extra deelnemer(s) aanmelden?

Het is mogelijk om spontaan de dag van de activiteit extra deelnemer(s) aan te melden maar er kan niet gegarandeerd worden dat er ook beschikbaarheid is voor de extra deelnemer(s). Om een kwaliteitsvolle service aan te bieden, bereiden wij onze activiteiten en planning grondig voor. Maaltijden worden eveneens berekend op het doorgegeven aantal personen. Indien het toch het geval zou zijn, gelieve dit zo snel mogelijk door te geven. 

Kan ik de keuze van mijn activiteit één dag ervoor of de dag van de activiteit nog aanpassen?

Het is dan niet meer mogelijk om de keuze van je activiteit nog aan te passen. Om een kwaliteitsvolle service aan te bieden, bereiden wij onze activiteiten en planning grondig voor.

Wat bij slecht weer?

Ook bij regenweer gaan activiteiten door. 

Enkel bij extreem slechte weersomstandigheden zoals te hevige regenval wat een te hoge waterstand veroorzaakt (overstromingsgevaar) of onstuimige weersomstandigheden zoals onweer kan de activiteit door ons geannuleerd worden. In dat geval wordt de activiteit uitgesteld met een aantal minuten, uren of van datum. Dat is enkel te bepalen op de dag zelf. We doen dit uiteraard in overleg met jullie. Meer informatie vind je in onze algemene voorwaarden.

Kan ik met Bancontact of Visa ter plaatse betalen?

Wij vragen bij betaling ter plaatse om het bedrag contant mee te brengen. Wij hebben geen Bancontact of Visa. De dichtstbijzijnde bankautomaat ligt in de dorpskern van Oud-Heverlee, zo’n 2 kilometer van The Shelter.

Ben ik verzekerd bij ongevallen?

Je bent standaard niet verzekerd door de organisatie bij ongevallen. We beschikken als organisatie enkel over een aansprakelijkheidsverzekering. Meer informatie vind je hierover in de algemene voorwaarden. Raadpleeg voor vragen je eigen verzekering.

Accommodatie en faciliteiten

Wanneer zijn het café en terras geopend?

Hierover kan je meer informatie vinden op de pagina van het café en terras.

Kan ik mijn picknick opeten op het terras?

Indien gewenst kan er eigen picknick meegebracht worden mits de aankoop van de dranken aan onze bar. Denk eraan ook eigen serveermateriaal (bestek, servetten etc.) te voorzien! 

Kan ik een maaltijd krijgen in het café?

Je kan tijdens het weekend kleine snacks krijgen in het café zoals chips en ijsjes. Verder bieden we ook huisgemaakte dagsoep met brood, een boerenboterham met kaas en/of hesp, portie gemengd, en zoetigheden aan.  

Meer informatie bij het café & terras.

Wordt de zaal verhuurd voor feesten of zelf georganiseerde activiteiten?

Wij verhuren onze locatie en de zaal niet voor eigen activiteiten of feesten. 
Bij onderstaand bedrijf kan je eventueel terecht met je vraag: 
Camargue
Ormendaal 9
3060 Korbeek-Dijle 
Telefoon:016 20 01 22

 

Zijn er ook douches?

Op dit ogenblik zijn er geen douches aanwezig maar er wordt wel bekeken wat er naar de toekomst toe kan gedaan worden. Op dit ogenblik beschikken we wel over kleedkamers (heren en dames) en over sanitair met toiletten.

Worden de terreinen en grasvelden ook verhuurd voor eigen activiteiten?

Nee, de terreinen en grasvelden worden niet verhuurd voor eigen activiteiten.

Afvaarten

Zijn het nu kano’s of kajaks?

Wij bieden voor de afvaart enkel kano’s aan, geen kajaks. Het belangrijkste verschil tussen beide is dat de peddel van een kano een enkel blad heeft en dus niet zoals die van een kajak, die een dubbel blad heeft (met beide kanten van de peddel kan je peddelen).

Met hoeveel personen kan ik in een kano?

Voor de afvaarten beschikken we over driezitkano's en tienzitkano's. 

De drie-persoons zijn voor maximum 3 volwassenen en maximum 4 kinderen per kano. Bij combinatie van volwassenen en kleine kinderen kunnen er 4 personen per kano.

Voor de afvaart tot het centrum van Leuven varen we ook met driepersoonskano’s maar deze worden dan verdeeld met maximum 2 volwassenen en maximum 3 kinderen per kano. Bij combinatie van volwassenen en kinderen maximum 3 personen per kano.

De tien-persoons zijn voor maximum 10 volwassenen per kano. Minimum aantal is 6 personen. Er is steeds een stuurman voorzien per kano, hij wordt  niet  meegeteld in het maximum of minimum.

We vullen de kano's per groep zoveel mogelijk tot het maximum toegestane aantal personen per kano. (bv. bij 6 personen zijn er 2 driezitkano's voorzien / bij 7 personen zijn er 3 driezitkano's voorzien met een verdeling van 2x2 en 1x3)

Meer informatie over de afvaarten vind je hier!

Hoe oud moet je zijn om deel te nemen?

De minimumleeftijd is afhankelijk van het vaartuig of traject maar het is in meeste gevallen al mogelijk om deel te nemen aan een afvaart vanaf 6 jaar (met zwemervaring!). 

Indien er een kind onder de 6 jaar toch al kan zwemmen, kan dit worden doorgegeven worden bij reservatie.

Moet je kunnen zwemmen?

We vragen dat iedereen die wil deelnemen aan een afvaart, kan zwemmen. Iedereen krijgt voor de afvaart een zwemvest. Een zwemvest is een drijfhulp, houd je warm en geeft bescherming. Opgelet, een zwemvest is geen reddingsvest! 

Moet ik een zwemvest dragen?

Een zwemvest is verplicht te dragen bij de afvaarten, zowel voor kinderen als volwassenen. Een zwemvest is een drijfhulp, houd je warm en geeft bescherming. Opgelet, een zwemvest is geen reddingsvest! 

Kan ik mijn vaartuig de dag van de afvaart nog aanpassen?

Dit is afhankelijk van de nog beschikbare vaartuigen op dat ogenblik. Je kan dan in overleg met de begeleiders van The Shelter bekijken of er nog vaartuigen beschikbaar zijn en deze wisselen indien mogelijk.

Moet ik na de afvaart terug naar The Shelter?

Het is zeker niet verplicht om terug te keren naar The Shelter na de afvaart. Dit is natuurlijk wat afhankelijk van je keuze voor de terugkeer en of je persoonlijk materiaal hebt achtergelaten. Het is mogelijk om na de afvaart met eigen vervoer rechtstreeks naar je eigen bestemming terug te keren.

Kan je zwemmen in de Dijle of de Demer?

Dat kan, maar wij vragen om niet tijdens, maar NA de afvaart te zwemmen. Nadat je het gebruikte vaarmateriaal ingeleverd hebt bij de begeleiders van The Shelter, kan je aan het eindpunt zwemmen. Het water is er altijd diep genoeg en de bodem werd al verschillende keren geruimd waardoor de kans op verwonding klein is. Je kan er ook gemakkelijk in en uit het water vanaf de steiger.

Aan de eindpunten van de afvaart tot Leuven of Wilsele is het NIET mogelijk om te zwemmen omwille van veiligheidsredenen. 

Kan je uitstappen tijdens de afvaart?

Het is verboden om uit te stappen op de oevers langs de Dijle en de Demer. De Dijle ligt in het midden van het natuurgebied en aan verschillende privéterreinen. Dit wil zeggen dat de oevers op de meeste plaatsen niet toegankelijk of privé zijn. Enkel op de door ons aangewezen plaatsen (met openbare steigers) is het mogelijk om uit te stappen op het traject (enkel bij noodgevallen!). Dit geldt eveneens voor de Demer. 

Kunnen we snacks en drank meenemen tijdens de afvaart?

Het is mogelijk om kleine snacks en dranken mee te nemen tijdens de afvaart.

Alcoholische dranken en dranken in glazen flessen zijn verboden. Blikjes of plastic flesjes zijn toegestaan.

Opgelet: uitstappen tijdens de afvaart om te picknicken is verboden! De Dijle ligt in het midden van het natuurgebied en aan verschillende privéterreinen. Dit wil zeggen dat de oevers op de meeste plaatsen niet toegankelijk of privé zijn.  We raden aan om je picknick hier aan The Shelter of na de afvaart aan de uitstapplaats op te eten. Het is zeker mogelijk om je picknick en andere spullen te laten vervoeren naar het eindpunt door een van onze auto’s. Gelieve afval mee te nemen tot het eindpunt en daar in een afvalbak weg te gooien!

Kan mijn hond mee tijdens de afvaart?

Het is mogelijk om je hond mee te nemen tijdens de afvaart. Dit wel op eigen verantwoordelijkheid. We raden aan om geen te grote honden mee te nemen in de kano en geen honden mee te nemen die bang hebben van water. Je kan best wel even doorgeven bij reservatie dat je je hond mee brengt. Hij kan gratis mee.

Kampen

Mag mijn zoon of dochter deelnemen aan een kamp indien hij/zij de minimumleeftijd nog moet worden in hetzelfde jaar?

Je zoon of dochter kan al deelnemen aan de kampen als hij/zij in hetzelfde jaar de minimumleeftijd bereikt. 

Moeten de kinderen zelf een MTB hebben om deel te nemen aan het MTB For Kids kamp?

Ja, de kinderen moeten zelf hun eigen mountainbike meebrengen voor dit kamp. Je hoeft zeker niet naar de winkel te sprinten om een nieuwe MTB te kopen, je kan deze ook huren bij verschillende verhuurders. Wijzelf beschikken enkel over mountainbikes voor kinderen groter dan 1m50.  

Meer informatie over de kampen vind je hier!

MTB Experience

Zijn dit trainingen van meerdere dagen?

De Start to MTB is een training van 8 sessies in totaal. De MTB Track Challenge zijn meerdaagse weekends in binnen- en buitenland. Bij de andere trainingen gaat het steeds over een eendaagse training van 9u tot 17u.

Meer informatie kan je vinden op de pagina van de MTB Experience!

Kunnen kinderen ook deelnemen?

Kinderen vanaf 10 jaar kunnen deelnemen aan de Start to MTB Kids. Een training van 8 sessies verspreid over 8 weken. 

Alle andere trainingen zijn toegankelijk vanaf 18 jaar.

Lees er alles over via onze pagina van de MTB Experience

Zijn elektrische mountainbikes ook welkom op de training?

Ja, ook elektrische mountainbikes zijn welkom op de trainingen van onze MTB Experience

Extra

Wat is een Kickbike?

Een Kickbike is een grote step met een groot voorwiel en een klein achterwiel. Bij The Shelter wordt een Kickbike gebruikt als vervoersmiddel voor de terugkeer na de afvaart of als teamactiviteit voor Verjaardagsfeestjes, Bedrijven & Scholen.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x