FAQ

FAQ

Algemene vragen activiteiten

Moet ik op voorhand reserveren?

Het is mogelijk om tijdens het weekend  je aan te melden voor een afvaart zonder reservatie met vertrek om 13u of 16u maar we raden aan om toch te reserveren, al is het enkele uren op voorhand via telefoon. Ook tijdens de week vragen we om te reserveren op voorhand.

Hoe kan ik reserveren?

De gemakkelijkste manier is reserveren via onze website. Maar je kan ook reserveren via e-mail of telefoon. Gelieve enkel telefonisch te reserveren voor last-minute reservaties.

Kan ik de dag van de activiteit nog extra deelnemer(s) aanmelden?

Het is mogelijk om spontaan de dag van de activiteit extra deelnemer(s) aan te melden maar er kan niet gegarandeerd worden dat er ook beschikbaarheid is voor de extra deelnemer(s). Om een kwaliteitsvolle service aan te bieden, bereiden wij onze activiteiten en planning grondig voor. Maaltijden worden eveneens berekend op het doorgegeven aantal personen. Indien het toch het geval zou zijn, gelieve dit zo snel mogelijk door te geven. 

Tot wanneer kan ik het aantal deelnemers doorgeven?

Bij het maken van een reservatie  meer dan 14 dagen voor aanvang van de activiteit, dient het geschatte aantal deelnemers doorgegeven te worden Hierna heeft men nog tot 10 dagen voor de activiteit om het exacte aantal deelnemers door te geven.  Op basis van dat aantal wordt de eindafrekening gemaakt.

Bij het maken van een reservatie, binnen de 14 dagen voor aanvang van een activiteit, dient het geschatte aantal deelnemers doorgegeven te worden. Hierna heeft men tot 7 dagen voor aanvang van de activiteit om het exacte aantal deelnemers door te geven. Op basis van dat aantal wordt de eindafrekening gemaakt.

Bij het maken van een reservatie binnen de 10 dagen voor aanvang van een activiteit, dient het exacte aantal deelnemers rechtstreeks doorgegeven te worden. Op basis van dit aantal wordt de eindafrekening gemaakt.

Bij het maken van een last-minute reservatie, dit binnen de 48 uur voor de aanvang van een activiteit, dient het exacte aantal deelnemers rechtstreeks doorgegeven te worden. Op basis van dit aantal wordt de eindafrekening gemaakt.

Kan ik de keuze van mijn activiteit één dag ervoor of de dag van de activiteit nog aanpassen?

Het is dan niet meer mogelijk om de keuze van je activiteit nog aan te passen. Om een kwaliteitsvolle service aan te bieden, bereiden wij onze activiteiten en planning grondig voor.

Kan ik annuleren bij slecht weer?

Het is niet mogelijk om je activiteit te annuleren wegens slecht weer. Enkel bij gevaarlijk weer, zoals onweer of hevige wind, kunnen wij als organisatie de beslissing nemen om de activiteit te annuleren. Op dat ogenblik wordt er samen met jou een nieuwe datum afgesproken om de activiteit te verplaatsen. Meer informatie hierover in de algemene voorwaarden.

Kan ik met Bancontact of Visa ter plaatse betalen?

Wij vragen bij betaling ter plaatse om het bedrag contant mee te brengen. Wij hebben geen Bancontact of Visa. De dichtstbijzijnde bankautomaat ligt in de dorpskern van Oud-Heverlee, zo’n 3 kilometer van The Shelter.

Wat is het rekeningnummer voor de betaling van mijn reservatie?

BNP PARIBAS FORTIS: 001-5376704-70
IBAN: BE60 0015 3767 0470
BIC: GEBABEBB

Vermeld steeds je naam, voornaam en datum van reservatie of het offertenummer!

 

Ben ik verzekerd bij ongevallen?

Je bent standaard niet verzekerd door de organisatie bij ongevallen. We beschikken als organisatie enkel over een aansprakelijkheidsverzekering. Meer informatie vind je hierover in de algemene voorwaarden. Raadpleeg voor vragen je eigen verzekering.

Accommodatie en faciliteiten

Wanneer zijn het café en terras geopend?

Hierover kan je meer informatie vinden op de pagina van het café en terras.

Kan ik mijn picknick opeten op het terras?

Het is mogelijk om je eigen picknick op te eten op het terras enkel bij aankoop van een drankje van het café. (Opgelet: we hebben geen bestek of ander eetgerei ter beschikking) 

Kan ik een maaltijd krijgen in het café?

Je kan tijdens het weekend kleine snacks krijgen in het café zoals chips en ijsjes. Verder bieden we ook huisgemaakte dagsoep met brood en een boerenboterham met kaas, hesp of kaas & hesp aan.  

Wij bieden ook de mogelijkheid aan om in combinatie met een activiteit en na bestelling een maaltijd te nuttigen. Hierover kan je meer informatie vinden via de pagina van de activiteiten!

Wordt de zaal verhuurd voor feesten of zelf georganiseerde activiteiten?

Wij verhuren onze locatie en de zaal niet voor eigen activiteiten of feesten. 
Bij onderstaand bedrijf kan je eventueel terecht met je vraag: 
Camargue
Ormendaal 9
3060 Korbeek-Dijle 
Telefoon:016 20 01 22

 

Kan ik mijn eigen BBQ organiseren?

Het is niet mogelijk om zelf je eigen BBQ te organiseren.

Wij organiseren in combinatie met activiteiten zelf BBQ’s voor groepen vanaf 20 personen via onze vaste traiteur. Hierover kan je meer informatie vinden via de pagina van activiteiten!

Zijn er ook douches?

Op dit ogenblik zijn er geen douches aanwezig maar er wordt wel bekeken wat er naar de toekomst toe kan gedaan worden. Op dit ogenblik beschikken we wel over kleedkamers (heren en dames) en over sanitair met toiletten.

Worden de terreinen en grasvelden ook verhuurd voor eigen activiteiten?

Nee, de terreinen en grasvelden worden niet verhuurd voor eigen activiteiten.

Afvaarten

Zijn het nu kano’s of kajaks?

Wij bieden voor de afvaart enkel kano’s aan, geen kajaks. Het belangrijkste verschil tussen beide is dat de peddel van een kano een enkel blad heeft en dus niet zoals die van een kajak, die een dubbel blad heeft (met beide kanten van de peddel kan je peddelen). Je kan vanaf twee personen een afvaart plannen met de kano. Meer informatie over deze afvaart hier!

Kan ik ook deelnemen aan een afvaart tot Leuven met minder dan 10 personen?

Het is mogelijk om als individu of kleine groep aan te sluiten bij een andere groep die door Leuven varen. Hiervoor sluit je aan bij de reservatie van de andere groep. Je hebt in dit geval dus geen vrije keuze in het afvaarmoment. Sluit je graag aan bij een andere groep? Geef dit door bij reservatie.

Of je kan kiezen voor de Dijle-dag! 1x per maand kan je als individu of kleine groep afvaren tot het centrum van Leuven of zelfs dwars door Leuven.

Meer informatie voor deze afvaart op deze pagina!

Wat als ik of iemand in mijn gezelschap niet kan zwemmen?

We vragen dat iedereen die wil deelnemen aan een afvaart, kan zwemmen. Iedereen krijgt voor de afvaart een zwemvest. Een zwemvest is geen reddingsvest. Ze zorgt ervoor dat wanneer je in het water belandt en begint met zwemmen, je gemakkelijker boven water blijft.

Kan ik mijn vaartuig de dag van de afvaart nog aanpassen?

Dit is afhankelijk van de nog beschikbare vaartuigen op dat ogenblik. Je kan dan in overleg met de begeleiders van The Shelter bekijken of er nog vaartuigen beschikbaar zijn en deze wisselen indien mogelijk.

Hoe oud moet je zijn om deel te nemen?

Het is mogelijk om deel te nemen aan een afvaart vanaf 6 jaar (met zwemervaring!). Indien er een kind onder de 6 jaar toch al kan zwemmen, kan dit worden doorgegeven worden bij reservatie.

Moet ik een zwemvest dragen?

Een zwemvest is verplicht te dragen bij de afvaarten, zowel voor kinderen als volwassenen. Een zwemvest is geen reddingsvest. Ze zorgt ervoor dat wanneer je in het water belandt en begint met zwemmen, je gemakkelijker boven water blijft.

Moet ik na de afvaart terug naar The Shelter?

Het is zeker niet verplicht om terug te keren naar The Shelter na de afvaart. Dit is natuurlijk wat afhankelijk van je keuze voor de terugkeer en of je persoonlijk materiaal hebt achtergelaten. Het is mogelijk om na de afvaart met eigen vervoer rechtstreeks naar je eigen bestemming terug te keren.

Kan ik mijn persoonlijke spullen achterlaten of meenemen?

Elektronische apparaten en waardevolle spullen zoals portefeuille, GSM en sleutels kunnen worden meegenomen maar het is ten zeerste aangeraden om deze veilig op te bergen of achter te laten aan The Shelter tijdens de activiteit.

Materiaal kan achterblijven aan The Shelter: aan de bar, in de lockers of in de kleedkamers van The Shelter of indien gewenst vervoerd worden naar het eindpunt van de afvaart.

Materiaal dat je toch nodig hebt tijdens de afvaart (regenjas, medicijnen, water, snacks, bril, ...) kunnen op een aangepaste manier meegenomen worden.

Wij stellen waterdichte tonnen en zakken ter beschikking voor de afvaart.

Elke persoon is verantwoordelijk voor zijn eigen materiaal. Zelfs met aangepast verpakmateriaal kunnen wij als organisatie niet garanderen dat er niets gebeurd met het meegenomen materiaal. Persoonlijk materiaal wordt niet vergoed bij verlies of schade tijdens de activiteit.

Kan je zwemmen in de Dijle?

Dat kan, maar wij vragen om niet tijdens, maar NA de afvaart te zwemmen. Nadat je het gebruikte vaarmateriaal ingeleverd hebt bij de begeleiders van The Shelter, kan je aan het eindpunt in Heverlee zwemmen. Het water is er altijd diep genoeg en de bodem werd al verschillende keren geruimd waardoor de kans op verwonding klein is. Je kan er ook gemakkelijk in en uit het water vanaf de steiger.

Aan de eindpunten van de afvaart tot Leuven of Wilsele is het NIET mogelijk om te zwemmen om wille van veiligheidsredenen. 

Kan je uitstappen tijdens de afvaart?

Het is verboden om uit te stappen op de oevers langs de Dijle. De Dijle ligt in het midden van het natuurgebied en aan verschillende privéterreinen. Dit wil zeggen dat de oevers op de meeste plaatsen niet toegankelijk of privé zijn. Enkel op de door ons aangewezen plaatsen (met openbare steigers) is het mogelijk om uit te stappen op het traject (enkel bij noodgevallen!).

Kunnen wij onze picknick meenemen tijdens de afvaart?

Het is mogelijk om kleine snacks of picknick mee te nemen tijdens de afvaart maar uitstappen tijdens de afvaart om te picknicken is verboden! De Dijle ligt in het midden van het natuurgebied en aan verschillende privéterreinen. Dit wil zeggen dat de oevers op de meeste plaatsen niet toegankelijk of privé zijn.  We raden aan om je picknick hier aan The Shelter of na de afvaart aan de uitstapplaats op te eten. Het is zeker mogelijk om je picknick en andere spullen te laten vervoeren naar het eindpunt door een van onze auto’s. Gelieve afval mee te nemen tot het eindpunt en daar in een afvalbak weg te gooien!

Kunnen we drank meenemen tijdens de afvaart?

Het is mogelijk om dranken mee te nemen tijdens de afvaart zolang het niet over alcoholische drank gaat en de drank niet in een glazen fles zit. Blikjes of plastic flesjes kunnen meegenomen worden tijdens de afvaart (al dan niet in een waterdichte ton of zak). Gelieve afval mee te nemen tot het eindpunt en daar in een afvalbak weg te gooien! 

Kan mijn hond mee tijdens de afvaart?

Het is mogelijk om je hond mee te nemen tijdens de afvaart. Dit wel op eigen verantwoordelijkheid. We raden aan om geen te grote honden mee te nemen in de kano en geen honden mee te nemen die bang hebben van water. Je kan best wel even doorgeven bij reservatie dat je je hond mee brengt. Hij kan gratis mee.

Met hoeveel personen kan ik in een kano?

Voor de afvaarten beschikken we over driezitkano's en tienzitkano's. 

De driepersoons zijn voor maximum 3 volwassenen en maximum 4 kinderen per kano. Bij combinatie van volwassenen en kleine kinderen kunnen er 4 personen per kano.

Voor de afvaart tot het centrum van Leuven varen we ook met driepersoonskano’s maar deze worden dan verdeeld met maximum 2 volwassenen en maximum 3 kinderen per kano. Bij combinatie van volwassenen en kinderen maximum 3 personen per kano.

De tienpersoons zijn voor maximum 10 volwassenen en 12 kinderen per kano. Minimum aantal is 6 personen. Er is steeds een stuurman voorzien per kano, hij wordt  niet  meegeteld in het maximum of minimum.

Meer informatie over de afvaarten vind je hier!

Kampen

Wat zijn de minimum- en maximumleeftijd voor het Piraten van de Dijle kamp?

8 jaar tot 13 jaar

Wat zijn de minimum- en maximumleeftijd voor het MTB For Kids kamp?

8 jaar tot 16 jaar

Mag mijn zoon of dochter deelnemen aan het Piraten van de Dijle of MTB For Kids kamp wanneer hij/zij nog 8 jaar moet worden in hetzelfde jaar?

Je zoon of dochter kan al deelnemen aan de kampen als hij/zij in hetzelfde jaar nog 8 wordt.

Mag mijn zoon of dochter nog deelnemen aan het Piraten van de Dijle of MTB for Kids kamp wanneer hij/zij op het moment van het kamp 13 jaar is?

Dat kan nog, maar helaas niet meer wanneer hij/zij datzelfde jaar nog 14 jaar wordt. Dan verwijzen we graag door naar het Survivalkamp!

Moeten de kinderen zelf een MTB hebben om deel te nemen aan het MTB For Kids kamp?

Ja, de kinderen moeten zelf hun eigen mountainbike meebrengen voor dit kamp. Je hoeft zeker niet naar de winkel te sprinten om een nieuwe MTB te kopen, je kan deze ook huren bij verschillende verhuurders. Wijzelf beschikken enkel over mountainbikes goed voor kinderen groter dan 1m50.  Meer informatie vind je op de pagina van de kampen!

Wat zijn de minimum- en maximumleeftijd voor het Survivalkamp?

12 jaar tot 16 jaar

Kan mijn zoon of dochter al deelnemen aan het Survivalkamp als hij/zij in hetzelfde jaar nog 12 jaar moet worden?

Je zoon of dochter kan al deelnemen aan het kamp als hij/zij in hetzelfde jaar nog 12 jaar wordt.

MTB Experience

Zijn dit trainingen van meerdere dagen?

Enkel de Start to MTB is een training van 8 sessies in totaal. Bij de andere trainingen gaat het steeds over een eendaagse training van 9u tot 17u.

Meer informatie kan je vinden op de pagina van de MTB Experience!

Kunnen kinderen ook deelnemen?

Kinderen vanaf 10 jaar kunnen deelnemen aan de Start to MTB Kids. Een training van 8 sessies verspreid over 8 weken. 

Alle andere trainingen zijn toegankelijk voor jongeren vanaf 16 jaar onder begeleiding van een volwassene. 

Lees er alles over via onze pagina van de MTB Experience

Verhuur

Wat kan ik huren?

Een mountainbike!

Lees alles over de huur van een mountainbike via deze pagina

Kan ik ook de accommodatie van The Shelter gebruiken tijdens mijn huur?

In het geval van huur van een mountainbike, met vertrek en aankomst aan The Shelter, is het mogelijk om gebruik te maken van het sanitair en de kleedkamers. Dit maximum 30 minuten voor vertrek en 30 minuten na terugkeer. 

Teamactiviteiten

Wat is een kickbike?

Een kickbike is een grote step met een groot voorwiel en een klein achterwiel. Bij The Shelter wordt een kickbike gebruikt als vervoersmiddel voor de terugkeer na de afvaart of als teamactiviteit voor kickbiketochten tijdens een verjaardagsfeestje, met je school of bedrijf. Lees er alles over via terugkeer na de afvaart of als teamactiviteit!

The Shelter
Stationsstraat 13
3060 Korbeek-Dijle

info@theshelter.be
T 016 48 75 71

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x